logo-grafilabel

Een prijsstickers is een label waarop de prijs van een te koop aangeboden item wordt vermeld. Sommige landen vereisen dat artikelen afzonderlijk worden gemarkeerd met de prijs, of dat er schaplabels of streepjescodescanners beschikbaar zijn, zodat klanten de prijzen kunnen bepalen zonder het winkelpersoneel te raadplegen. In sommige gevallen is ook een eenheidsprijs vereist.

Prijsdiscriminatie

Sommige rechtsgebieden verbieden ook prijsdiscriminatie, behalve voor verschillende hoeveelheden of verschillende soorten klanten. Particulieren of organisaties waarvan je kunt verwachten dat ze in grote hoeveelheden kopen of een betere kredietwaardigheid hebben. 

Vóór het einde van de negentiende eeuw hadden detailhandelsgoederen in de meeste gevallen geen vaste prijs, en van elke klant werd verwacht dat hij met de winkelbediende onderhandelde. De Quakers, die het immoreel vonden dat verschillende klanten verschillende prijzen betaalden, waren een uitzondering daarop. In de jaren 1870 begonnen Wanamaker’s in Philadelphia en Macy’s in New York fysieke tags op items aan te brengen, waardoor er geen afdingen meer was. Dit zorgde voor een kortere opleidingsduur voor nieuwe verkopers. Je hoefde niet langer de kunst van het afdingen of het bereik van geaccepteerde prijzen voor elk item te kennen. Ook kon je als verkoper een stuk meer klanten helpen.